search
לוגו

עגלת קניות

עגלת הקניות שלך ריקה.

כניסה לחברים רשומים

הפורטל הישראלי לאמנויות - הבמה ליצירות שלכם
רישום – הביאנלה לרישום ,עדות למקומו ולחשיבותו של הרישום באמנות
הגדל

 רישום – הביאנלה לרישום ,עדות למקומו ולחשיבותו של הרישום באמנות

רישום – הביאנלה הארצית השלישית לרישום שיזם בית האמנים בירושליים, גדולה השנה  ומרובת משתתפים מקודמותיה ותכלול למעלה מ-200 עבודות של כ-150 אמנים. הביאנלה  מציעה תמונה מגוונת ומורכבת של העשייה האמנותית בישראל בתחום הרישום, תמונה שמעידה על ערנות למגמות בינלאומיות בצד מספר העדפות מקומיות. הפרישה הרחבה והבין-דורית יוצרת מפגשים לא צפויים בין אמנים ומסמנת כיוונים אשר חורגים ממסגרות מוכרות של אסכולות. ועם זאת, בתוך הריבוי, שואפת התערוכה לשמור לכל אמן ואמנית את המקום והקול הייחודי להם.(הרישומים בכתבה זו הינם משל אתי אברג'יל ומיכה אולמן , לפי סדר ההופעה בכתבה)

האירוע הוא עדות מרנינה למקומו ולחשיבותו של הרישום באמנות כיום. ההתפתחויות בתחום הרישום בישראל הן חלק מתהליך המתרחש בשדה האמנות הבינלאומי כבר למן המחצית השנייה של שנות התשעים והביאנלה לרישום, שנוסדה ב-2001 ביוזמת בית האמנים בירושלים הייתה אחד הגילויים הראשונים בארץ של תהליך זה ואף תרמה לצמיחתו.

ניתן לראות בפריחת הרישום תגובה למיצבי ענק ולעבודות מונומנטאליות המבוצעות בהפקות מורכבות אך גם מענה לפריחה אחרת המוכרת יותר בשדה האמנות בישראל – זו של הצילום. חרף הניגודים הבולטים בין הרישום לבין הצילום אין הם בהכרח יריבים. עם הופעת הצילום במאה התשע-עשרה החלו אמנים להשתמש בצילום כתחליף לרישום, כמעין מתווה הכנה ליצירה בציור ובפיסול. השימוש במקור צילומי נוכח גם באמנות של זמננו, ואכן אמנים רבים בתערוכה משתמשים בתצלומים: מתוך עיתונים, מגזינים וספרים או מהמאגר הבלתי נדלה של האינטרנט, תצלומי משפחה פרטיים או תצלומים שהאמן מבצע בעצמו כסוג של מתווה לקראת העבודה הידנית ברישום.

השפעת הצילום על הרישום מעניינת בהשלכותיה על תפיסת המציאות, בעיקר כאשר הצילום מתקבל כגילום של המציאות עצמה וההתבוננות בו כהתבוננות בעולם. אך גם מהבחינה הצורנית גרידא ההשפעה ברורה כשהתצלום תוחם את המציאות במסגרת, משטח את החלל, מסמן את קווי המתאר של העצמים ומחדד את האור והצל. כך הוא מספק נקודות אחיזה המקבילות לאלו של הרישום. יתר על כן, המקור הצילומי הוא לעתים קרובות בצבע כך שהרישום, לרוב בשחור לבן, כמו מחזיר את הצילום לשלב היסטורי מוקדם. למפגשים בין רישום לצילום אפשר להוסיף גם את המפגש הפיזי, באמצעות קולאז', בין תצלום לרישום, ואת השימושים בטכנולוגיה של צילום מסמכים או סריקה דיגיטלית כחלק מייצורו של הדימוי הרישומי היום

בין האפשרויות החדשות שנוספו לרישום, לצד הטכניקות המסורתיות, ניתן להצביע על אמצעים הלקוחים מעולם המשרד ובית הספר. למשל העט הכדורי, מוצר תעשייתי המוני וזול, בעל מבחר מוגבל של צבעים ושל איכות קו, הוא אחד ממכשירי הרישום הפופולריים כיום. דווקא כאשר השימוש המקורי בעטים הולך ומתמעט בעידן המקלדת, האמנים הם המשמרים את הטכנולוגיה המודרנית שהייתה כבר למיושנת. העט הכדורי, בניגוד לעט הנובע והציפורן, לא נועד ליצור כתיבה יפה ומעודנת; הוא יוצר מראה מחוספס, פשוט המקנה לו ישירוּת ומיידיות ברישום אך ללא רגשנות או נופך רומנטי. השימוש בעט כדורי מוסיף לרישום צבע אם כי מבחר צבעוני עשיר יותר מספקים עטי הלבד. אלה מייצרים קו אחיד ויבש המשרת את ייעודם המקורי לסימון ולהדגשה. השימוש בהם ברישום מציע מראה מתועש ומדויק, כמעט קר, ועם זאת עליז ורב אפשרויות צבעוניות.

השימוש בנייר שקוף אף הוא מקובל ברישום העכשווי; חומר שהיה בשימוש נרחב בתחום התכנון האדריכלי והעיצוב אך נעלם עקב השימוש במחשב. אימוצו על ידי אמנים מעניק לו חיים חדשים על אף שאין הוא מצע כה נוח לרשום עליו: הוא שברירי ופגיע, בעל טקסטורה חלקה, המתקמט במפגש עם צבע נוזלי. תכונתו העיקרית מאפשרת העתקה של דימוי הנמצא מתחתיו, מה שקושר אותו להיסטוריה של הרישום כפעולת העתקה: החל ב'העתקה' מהטבע ועד שרשרת של העתקות ממתווה לרישום בדרך אל הציור המוגמר. הד למסורת ההעתקה רואים גם בשימוש בנייר הפחם (נייר קופי), אמצעי משרדי היסטורי שאף הוא על סף היעלמות או על ידי שפשוף (
rubbing) של הגרפיט על גבי משטח מחוספס שמעתיק את הטקסטורה שלו. בין החומרים הנוספים מתחום המשרד והכיתה מוצאים סרטי ההדבקה, פלסטלינה, קרטון לאריזה ולתיוק, נייר מילימטרי, מעטפות דואר.

השימוש במחשב הוא בלי ספק החידוש הטכנולוגי הבולט ביותר ברישום היום. במובן מסוים הרישום בעזרת המחשב הוא תמציתו של הרישום – רישום בקו חסר גבולות אשר נוצר במרחב נטול חומריות – רישום ללא מצע. למעשה, אין זה רישום כלל, כי אם שורה של נתונים מתמטיים המופיעים לנגד עינינו כחזיון אשלייתי, מעין אידיאה של רישום. זו תתגשם בחומר – לאחר שתוכרע שאלת המצע וגודלו – בעת ההדפסה, בנקודת המפגש ההיסטורית בין הרישום וההדפס.

לעומת השימוש בעטים הצבעוניים ובנייר שקוף השכיחים ברישום הבינלאומי בולטת בתערוכה גם הנטייה לעבוד על חומרים קשיחים, במיוחד תוצרי עץ. דומה שהחיבה המיוחדת לדיקט היא עניין מקומי; אולי בהשפעתו של האמן הישראלי רפי לביא, שהפך למזוהה עם חומריות פשוטה ונטולת יומרות כביטוי לאסתטיקה ישראלית. בצד הטקסטורה ה'עצית', תכונתו הבולטת של לוח העץ זו הקשיות, אשר מזמינה פעולה נגדית, כוחנית, פעולה של חריטה ושריטה. שימוש בחומרים נוספים, כמו עלים או חוטי מתכת, פיתוח הרישום לאובייקט לתלת-ממדי ואופני תצוגה לא שגרתיים, הנחה על הרצפה ותלייה מהתקרה, מעידים יותר מכל על מגמת הרחבה וגיוון בעשייה הרישומית היום. יש כמובן גם נוכחות לטכניקות מסורתיות של עפרון, פחם או דיו בעבודותיהם של אמנים וותיקים וצעירים. ואולם ההיפתחות לאפשרויות אחרות ברישום, ובכלל זה השימוש הרב בצבע ובצילום, מעידה על מעמדו המתחזק של הרישום כמדיום עצמאי ורב-קולי.

הרישום המופשט, פרי המסורת המודרניסטית הוא במיעוט בתערוכה הנוכחית. על פי רוב ממוקדות עבודות אלה בחומר ובפני השטח, בהטבעת חותם, או בהשארת סימני הפעולה: אלו רישומים עתירי חושניות ונוכחות של גוף, של מסה, של מרחב ושל תנועה פנימית.
לעומת זאת, הרישום הפיגורטיבי והנרטיבי תופס מקום נכבד בתערוכה. המגמה הרומנטית הבולטת כיום בציור ובצילום של נופים מוצאת את ביטויה גם ברישום. במידה רבה זהו מבט רומנטיציסטי, מבט על התבנית התרבותית המזוהה עם הזרם הרומנטי של המאה התשע-עשרה: נופים אפלים ורחבי ידיים, נופים 'הגוּתיים' ריקים ומעודנים או נופים של קסם ושל דרמה ואף הד לנופים אימפרסיוניסטים נוכל למצוא. בדרך כלל אין הם תוצר של מפגש ישיר עם הטבע, אלא פרי של עיבוד זיכרונות בתיווך של חומרים צילומיים והטמעה של מושגים רומנטיים על אודות הטבע: טבע עצום ופתוח, טבע 'בראשיתי', לא כבוש, טבע אותנטי ונאצל.
הנופים הקונקרטיים הם דווקא הנופים הבנויים: נופים של התנחלויות, נופי הכיבוש, נופים עירוניים מתל אביב ומירושלים או מבטים על הסביבה הקרובה לבית. לעומת ההיקסמות מהנופים הרומנטיים, הנופים העירוניים מעוררים תחושה לא נוחה של מקום על סף התפרקות. דימויי מטוסים ופיצוצים, חבורה של דמויות מסתוריות המתכננת פעולה בתוך סביבה 'מזרחית', אסיר קשור עיניים ודמויות בכתמי אדום-דם על גבי פלנלית הם מההתייחסויות המעטות בתערוכה זו למציאות הפוליטית והצבאית באזורנו.

לעומת זאת העולם הפרטי של הבית והמשפחה תופס מקום ניכר בעבודותיהם של אמני התערוכה: בני משפחה, דיוקנים מן הילדוּת, זיכרונות ותמונות מעולם הילדים, במיוחד עולמן של ילדוֹת ונערות. זהו עולם של תום ופנטזיה שהוא בו בזמן גם עולם של פגיעוּת ואימה. יתכן שהמקום הנרחב יחסית של עולם הילדוּת ברפרטואר הנושאים של אמנים היום קשור במשקל הגובר שיש לילדוּת ולנעורים בחברה ובתרבות של ימינו. החיבה לעולם הילדות באמנות העכשווית מקבילה גם למשיכה לנופים הרומנטיים כסוג של נוסטלגיה וכמיהה לעולם טהור ותמים של העבר. אחרי הכל, המצאת הילדות קשורה בתנועה הרומנטית ובפיתוחם של רעיונות על הטבע בכלל ועל טבע האדם בפרט: עולם הילדות כהוויה 'טבעית', כטבע בתולי ו'לא מקולקל' המאוים כל העת וזקוק להגנה. השימוש בעטים צבעוניים הלקוחים מעולמם של ילדי בית ספר מחזק את נוכחות עולם הילד ברישומים ויותר מכך בולטות השפעות מעולם האיור והקומיקס המזוהים עם ספרות ילדים ונוער. השפעות אלה ניכרות במיוחד באותם רישומים בעלי אופי סיפורי-פנטסטי המשלבים אימה והומור.

בצד סיפורים אישיים ומשפחתיים עוסק הרישום היום גם בדימויים הלקוחים מחֵקר הטבע ומספרי מדע: חרקים, עלים וצמחים, בין שהם מצויירים או כסוג של רדי-מייד מהטבע, לצד תיאורי בעלי חיים ואברי גוף. בדומה למבט למרחוק אל נופים רומנטיים, גם המבט הבוחן מקרוב הוא מבט של היקסמות; חלק מהדימויים אף מרמזים על שאיפה למגע ולחיבור בין העולם המופלא של החי והצומח עם העולם האנושי, חיבור היכול להתגלות כמפלצתי או כמשעשע.
בין הרישומים השואבים מן המסורת הפיגורטיבית – בנושא, ולאו דווקא באופן הביצוע – מציגה התערוכה מבחר דיוקנים ודיוקנים עצמיים וכמו כן רישומי דמויות: לרוב בודדות בעלות זהות מטושטשת, הצפות במרחב הריק.
למרות אופיים הסיפורי של רישומים רבים, רק מיעוטם משתמשים בטקסט ממש. כך שלמסורת הקושרת בין רישום לכתיבה ולמסורת המושגית שהפכה את המילה לדימוי יש ייצוג מצומצם ואילו הספר מופיע כמטאפורה למסורת ולחוק או כפורמט אמנותי
.
דליה מנור, אוצרת

 

בנוסף לתערוכה המרכזית בבית האמנית בירושלים יתקיימו ,במסגרת הביאנלה לרישום  ,התצוגות הבאות :

בגלריה ברבור -  התערוכה פוליגרף

בגלריה אדריפס 12 – על רישום וצילום

ובסדנת ההדפס – סיפור/רישום/הדפס

 

רשימת האמנים המציגים בתערוכה :

אמנים המציגים בבית האמנים

סעיד אבו שקרה; אסנת אביטל; גילי אבישר; אתי אברג'ל; לארי אברמסון; שמעון אג'יאשווילי; רונית אגסי; מיכה אולמן; דרור אוסלנדר; אלחנדרה אוקרט; נונה אורבך; דיויד אייזקס; אבישי אייל; אברהם אילת; גלעד אפרת; חגי ארגוב; מיכל ארז; נחמיה בזובוב; דן בירנבוים; שירלי בכר; טלי בן בסט; רות בן-יעקב; איתן בן-משה; יפעת בצלאל; עירית בראל בסן; תמר ברקאי; חגית גאון; גרי גולדשטיין; נחמה גולן; נורית גור-לביא (קרני); נועה גורן; מיכל גלבוע-דוד; מרים גמבורד; נעמי גפני; סנדרה גרובר; מירי גרוסמן ; נלי הורוביץ; יונתן הירשפלד; הדס וייס; דרורה וייצמן; יונתן ויניצקי; עדי ויצמן אהרוני ; לנה זידל; נועה זית; לאה זרמבו; אורית חופשי; אירית חמו; שרה חן; אלן חסידים-רום; יעקב חפץ; רענן חרל"פ; צבי טולקובסקי; רות טל; שי יחזקאלי; בבה ינאי; קארין יציב; זהר כהן; יניב כהן; רויטל כהן; שיבץ כהן; עפרי כנעני; יובל כספי; מיכל כרמון; עירית כתב; עמי לוי; אדוארד לוין; נגה לינצ'בסקי; ענת ליפנר סלומון; בוריס לקר; פרנס לרנר; נירית מיטרני; ענת מיכאליס-לוי; אריק מירנדה; ישי מישורי; יעקב מלץ פיטר; איב מנס; רועי מרדכי; יצחק מרשה; ליאור נייגר; חנה ניניו; מירי נשרי; פמלה סילבר; רונן סימן-טוב; רם סמוכה; יהודית סספורטס; אלינה ספשילוב; ליאת פולוצקי; שרון פוליאקין; אמיר פולק; אינגה פונר קוקוס; אלי פטל; אבישי פלטק; גליה פסטרנק; טסי פפר-כהן; יהושע פרונט; מירה צדר; אור קדר; אולף קונמן; אלי קופלביץ; סלע קורן; גלעד קידר; גבריאלה קליין; כרמלה קלעי; אלכס קרמר; יהודית רביב; אסנת רבינוביץ; רחל רבינוביץ'; יוליה רבסקי; רחלי רוטנר; הלל רומן; גנה רותם; פנינה רייכמן; דורית רינגרט; אוהד שאלתיאל; שיר שבדרון; שירלי שוייצר; חנה שוילי; חן שיש; מיכל שמיר;גיל מרקו שני; חן שפירא; אן ששון

אמנים המציגים בגלריה ברבור

איתן בוגנים; אמנון בן עמי; מאשה זוסמן; דני זק; הדס חסיד; דניאל יהל; יעקב מישורי; אבי סבח; ינאי סגל; גילית פישר; טליה קינן; אורי רדובן

אמנים המציגים בגלריה אגריפס 12

אוסקר אבוש; ורד אביב; תומר אפלבאום; ימימה ארגז; דבורה בן-שאול; יוסי גלנטי; מרב דביש בן משה; גיל הלר; ענת וקנין אפלבאום; עודד זידל; שמעון לב; מיכאל לבטוב; דורון ליבנה; אורנה מילוא; עינת עריף-גלנטי; עמי רוזנברג; סידון רוטנברג

אמנים המציגים בסדנת ההדפס

איה בן רון; מיכל בקי; דב הלר; רותו מודן; יוסף קריספל; נפתלי רקוזין

 


שיח גלריה עם אוצרת התערוכה דליה מנור יתקיים ביום ה' 13.12.2007 בשעה 18:30
מפגשים נוספים:
• גלריה ברבור - אירוע מוזיקה, אלקטרו רוק: יום ב' 3.12.2007 בשעה 20:30
• אגריפס 12 – שיח גלריה, יום ה' 20.12.2007 בשעה 19:00
• סדנת ההדפס – הרצאה בנושא "בין ספרות לאמנות": ד"ר נבט דולב, יום ה' 27.12.2007 בשעה 19:00


שבת, 01.12.2007 - שבת, 19.01.2008

לפרטים – באתר בית האמנים ירושלים

עוד על תערוכות בסוף דצמבר 2007 ותחילת 2008 בתערוכות ובעוד תערוכות

הדפסשלח לחבר
עבור לתוכן העמוד
אתר האמנות ארטפורטל הוא הפורטל המוביל בישראל בתחום האומנות, האמנות והתרבות. באתר תוכלו למצוא מידע רב אודות תערוכות אומנות, מאמרים בתחום האמנות והתרבות, מידע על גלריות, פורום אומנות שוקק חיים , חנות לממכר מוצרי אמנות, מידע על מוזיאונים ועוד. אנו מקדמים בברכה גלישה פעילה של המבקרים באתר ונשמח להכניס ידיעות רלוונטיות אודות חוגי אמנות, סדנאות, מידע על אמנים חדשים וכל מידע אחר שהוא בעל תועלת לקהילת חובבי האמנות. הגלישה באתר מהווה הסכמה בלתי חוזרת לתקנון האתר ושימוש בכל אחד מהטפסים שבאתר מהווה אישור למשלוח חומר פרסומי בהתאם לחוק