זול יותר לקנות במכירה פומבית. יש פה ציורים של ציירים חיים שבגלריות מוכרים במחירים גבוהים יותר. נקודת המוצא היא שהמחירים פה צריכים להיות נמוכים יותר . לכן קיימת קבוצה של אנשים שיעדיפו לקנות במכירה פומבית, ולעומת זאת יש אנשים שלא בנויים לקצב המהיר של מכירה פומבית. ( במכירה פומבית נמכרים בדרך כלל מאות פריטים תוך שעות ספורות ו.ג.ז ). היום ההיקף הכספי של בתי המכירות הרבה יותר גדול משל הגלריות, וזאת למרות שיש רק שלושה בתי מכירות גדולים בישראל (סותבי'ס וכריסטי'ס כבר כמה שנים לא מכרו בישראל), ולעומתם מאות גלריות ירידים וסוכנים.
האם ההערכות המוקדמות של בתי המכירות הן דרך ליצור ציפיות פסיכולוגיות לשווי היצירה, ובסיכומו של דבר למחיר הסופי שיקבע במכירה?
בתירוש הציורים וחלק גדול מהפריטים מגיעים מבתים פרטיים, עיזבונות, האפוטרופוס הכללי של משרד המשפטים. המוטו שמנחה אותנו הוא שהמחירים בתירוש הם מחירי מינימום נמוכים. מי שמסכים - עבודתו מתקבלת, מי שלא שילך לבית מכירות אחר, שייתן הערכות גבוהות, מרתיעות ולעיתים לא ריאליות. המכירה מצליחה כי המחירים נמוכים, אטרקטיביים ומפתים, ויש עליית מחירים טובה על כל פריט ופריט. לפעמים זה לא קורה, וזה סימן שהגזמנו בהערכה, שיש ירידה במחיר האמן או שהציור לא טוב. 87% מהפריטים במכירה האחרונה נמכרו, זה הממוצע של בית המכירות. המחירים היו בסדרי גודל של 130% מההערכה הנמוכה.
האם השקעה באמנות היא השקעה יעילה?
בעוד חודש עומד להיפתח אצלנו קורס" קורס אמנות ועסקים". לקורס יש חמישה מרצים. לא אנשים שיספרו על אחרים. כל אחד מהאנשים האלה בנה אוסף רחב ערך. גיל ברנדס, דורון סבג, סרג' תירוש, רני רהב ויוסי חכמי. גיל ברנדס בנה קרן גידור שהמטרה שלה השקעה באמנות.המרצים יספרו איך השקיעו, למה בחרו בתחום, מה הרווחים וההפסדים שהם עשו. חמישה מהאספנים הגדולים בישראל.
האם מניסיונך אנשים רואים אמנות כהשקעה או כהוצאה?
קודם כל אמנות היא משהו שחייבים אותו. אם אתה בעל עסק מצליח ומשגשג, עורך דין ידוע, רואה חשבון, לא יכול להיות שעל הקיר יהיה ציור הילד הבוכה מהתחנה המרכזית. יש קורלציה בין הצלחה והשקעה באמנות – כמו החלפת השעון, המכונית, הדירה, כך האמנות בדירה ובמשרדים משקפת את ההצלחה. מה שמצפים מהאנשים. אבל זה רק צד אחד. צד אחר הם האנשים שאוהבים את האמנות. יש אנשים שזה אצלם אובססיה.
מה דעתך על המחירים של האמנות המקומית בישראל, למשל מול מחירי האמנות המקומית במדינות הדומות לנו מבחינת היקף האוכלוסייה?
הצייר הישראלי שיצירותיו נמכרו במחירים הגבוהים ביותר הוא ראובן רובין, ומדובר בשיא בסדר גודל של 600 אלף דולר לציור,. זה מגוחך שאנחנו משווים את זה עם מחירי אמנות שיא ופסגה באירופה ובארה"ב. כדי להמחיש ולחדד את הנושא , בהשואה למדינות שמקבילות לנו בהיקף אוכלוסיה, מדינות כמו עיראק, מרוקו ,פקיסטן וטורקיה, המחירים של אמנים מובילים שם נמכרים בלמעלה ממיליון דולר. ושכבות הרבה יותר גדולות של אמנים מגיעות למחירים הרבה יותר גבוהים. בגלל שמדברים על האוכלוסייה הקטנה בארץ (מבחינה דמוגרפית מעט קבוצות באוכלוסייה קונות אמנות) ואוכלוסיה יהודית בעולם האמנות הישראלית חשופה לשוק מוגבל וכמעט ולא הייתה פריצה של אמנות ישראלית בעולם בשוק הבינלאומי מלבד בודדים כאגם, אלא אם כן מדובר במכירה לשוק הישראלי והיהודי. מספר המשחקים בקהל הזה הוא שמשפיע על הציור שנמכר במחיר שיא של -600 אלף דולר, שזו הפינה הנמוכה של אמנות בארה"ב, אירופה, וגם סין לאחרונה. האמנות בארץ מתאפיינת בתמחור נמוך שלא פורץ לשיאים בינלאומיים.
מה היית מציע לאנשים לקנות היום?
מה שהם אוהבים, אין שום הגיון לקנות ציור שאתה לא אוהב ולתלות אותו שישכב לך מול העיניים, רק בגלל שאמרו לך שזו השקעה טובה. אף אחד לא המציא פטנט או נוסחה שתנבא מה תהיה השקעה טובה. המפתח הוא: תקנה משהו שאתה אוהב ושיעשה לך טוב, ואם יתמזל מזלך זה יתגלה גם כהשקעה נהדרת.
מהם הסגנונות המבוקשים ביותר היום בשוק האמנות, האם חלים שינויים בהעדפות לעיתים תכופות?
עדיין הסגנון הפיגורטיבי שולט בכיפה, והאמנים הקלאסייםהם עדיין רובין, ארדון, קסטל, לודוויג בלום, גוטמן, יאנקו, אגם, יוסל ברגנר, יוחנן סימון ולאה ניקל. לאה ניקל ואגם מופשטים וגם מרסל יאנקו בחלק מיצירותיו. בין האמנים המובילים עדיין אין אף אחד מהדור הצעיר והחדש ( ויש כמובן המונים ) . בעשירייה הבאה נראה יותר אמנות מופשטת. איפה שיש אמנים פחות ידועים, באים לביטוי אמנים יותר צעירים. רוב המחזור הכספי נמצא עדיין ביצירותיהן של דור המייסדים.
מה מביא סגנונות מסוימים למעמד של טרנדים בשוק האמנות?
"בית מכירות הוא תחנה סופית שמבטאת את כל מה שנעשה או לא נעשה בשוק, ובית המכירות בעזרת המחיר משקף הצלחה או אי הצלחה. לא תמיד יש חפיפה מוחלטת בין החשיפה וההכרה ,להצלחה במכירת היצירות. יש אמנים שזוכים להערכה ומוצגים במוזיאונים, ובמכירה פומבית - דממה מוחלטת. הצלחה במכירה משקפת מגוון גדול של מרכיבים , בינהם הכרה אמנותית , יחסי ציבור, הכל משתקף במכירה הפומבית. אנחנו לא עושים שום דבר מבחינה זו. אלא סוכנים. הגלריות, המוזיאונים ותוצאות הפעילויות שלהם , ביחד עם מרכיבים אחרים ,משתקפות במכירה הפומבית.
המכירה הבאה של עתיקות וחפצי אמנות בתירוש תיערך בין התאריכים ה-7.10.2010 ל-9.10.2010.