בר חמא הוא אמן ציוני דתי חשוב שיצירתו זוכה להערכה רבה מזה עשרות שנים וההיכרות עמה חוצה גבולות. את הספר שיכלול מאמרים , טקסטים וכמובן מגוון דימויים נבחרים מעבודתו, ערכה המשוררת חוה פנחס-כהן .
את אבנר וחוה פגשתי לראשונה עם פתיחת התערוכה הקבוצתית שאצר בר חמא, "הוי ארצי מולדתי", תערוכה נרחבת שהוצגה ב-2007 בבית האמנים בתל אביב . מאז התערוכה הייתי בקשר רציף עם אבנר, וארטפורטל סיקר רבות מתערוכותיו וכן ליווה רבות מפעילויותיו.
אנו שמחים לפרסם שיחה שנערכה בין חוה פנחס-כהן לאבנר בר חמא ותופיע במלואה בספר האמן, שיחה הנעה מההיסטוריה האישית של בר חמא וגיבוש זהותו כאמן, למאפייני עבודתו האמנותית והחינוכית .
כשאני קורא את דבריו של אבנר על ההתבוננות באמנות "העכשווית הישראלית" דרך המקורות והשורשים היהודיים, אני נזכר בדבריו של המשורר והמחזאי ישראל אלירז בספר אחר של חוה פנחס-כהן, "אסכולה של איש אחד, דיאלוג עם ישראל אלירז".
אלירז מספר על הרקע התנ"כי שבחר למחזה "שלוש נשים" ואומר ...."חיפשתי שם את הישראליות שלי. מה פירוש להיות ישראלי אם לא לחפש את המקורות הקלאסיים שלי במקום הזה? והמקום הזה בשבילי היה מילה נרדפת לנושא התנ"כי. אלא שאני לא חיפשתי שם את מה שחיפשו הכנענים או מבקשי הזהות היהודית, אני ניסיתי למצוא את האנושי, את בני האדם. ומצאתי אותם בתוך הסיפור המקראי שהיה מונח על לשוני מאז שהייתי ילד."
המקורות היהודיים מונחים על לשונו של אבנר בר חמא מילדותו ועד היום. לעיון בהיסטוריה האישית של אבנר חשיבות רבה בהבנת דרכו וגיבוש זהותו. בר חמא חווה בילדותו במרוקו מאורעות שהבהירו לו את מהות הגורל היהודי , גורל של פליטות ועם נרדף. זיכרונות ילדותו רצופים אירועים כגון חטיפתו כילד, היחלצות מהמון פורע, והימלטות לישראל ממציאות עוינת ומסוכנת. בהמשך דרכו עשה בר חמא, תושב קריית גת (ובקרוב תושב ירושלים), את דרכו מהפריפריה החברתית, התרבותית הגיאוגרפית של ישראל אל המרכז התרבותי הישראלי. הישגיו האמנותיים וההערכה הרבה לה זוכה בר חמא בקהילה האמנותית והתרבותית בישראל ובעולם, עם עשייה אוצרותית וחינוכית מקיפה מהווה מבחינות רבות פריצת דרך .
בשיחה שערכתי לאחרונה עם איזי מורגנשטרן על מארק רותקו, אמר לי מורגנשטרן על רותקו שלדעתו רותקו (מגדולי האמנים במאה ה-20 , יהודי) על אף עיסוקו במופשט, יותר משהוא אמן עכשווי הוא אמן קלאסי. רותקו עוסק בתובנות, במשמעויות, בידע, בשורשים ובהסתכלות על העולם מתוך חשיבה שכלתנית, וככזה הוא אמן קלאסי. מתוך ראייה דומה, הייתי אומר שגם אבנר בר חמא על אף מקומו המרכזי באמנות היהודית העכשווית הוא בעצם אמן קלאסי.
השיחה בין המשוררת חוה פנחס-כהן ( בין אמנות לנאמנות ) תפורסם בארטפורטל בימים הקרובים ומופיעה במלואה בספר האמן, בצד מאמרים חשובים נוספים של פרופ' זיוה עמישי מייזלש מהאוניברסיטה העברית, פרופ' מרגרט אולין מאוניברסיטת ייל בארה"ב, ד"ר בתיה ברוטין , צפורה לוריא ז"ל, דפנה נאור, אביבה וינטר ורונית דקל.
הספר האלבומי מכיל צילומי עבודות של אבנר מתקופות יצירתו השונות וניתן יהיה להשיגו בחנויות הספרים הידועות.
לפרטים על ספר האמן, ניתן לפנות להוצאה לאור ראובן מס במייל:rmass@barak.net.il